Jak wyłączyć AdBlue w samochodzie?
Zobacz jak wyłączyć AdBlue w samochodzie, bo zapewne już z autopsji wiesz, że problemy z AdBlue to niezwykle frustrujące, kosztowne oraz męczące awarie dotyczące układu oczyszczania spalin, które pierwotnie stało się kluczym elementem normy spalin Euro 5 dla pojazdów ciężarowych, a następnie normy Euro 6 wprowadzonej już dla całej branży Automotive na terenie Unii Europejskiej 1 września 2014 roku.
Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się więcej!
Gdzie na świecie wymagane są normy z mocznikiem AdBlue?
Normy dotyczące emisji spalin, w tym stosowanie roztworu mocznika AdBlue, są wprowadzone w wielu krajach na całym świecie, szczególnie w Europie i Ameryce Północnej. W Unii Europejskiej, normy te są regulowane przez dyrektywy dotyczące emisji spalin, takie jak Euro 6, które nakładają obowiązek stosowania systemów redukcji tlenków azotu (NOx) w pojazdach z silnikami diesla. W USA i Kanadzie również obowiązują surowe normy EPA, które wymagają użycia AdBlue w celu spełnienia wymogów dotyczących emisji.
Czym jest system oczyszczania spalin i jak funkcjonuje?
System oczyszczania spalin to zestaw technologii zaprojektowanych do redukcji emisji szkodliwych substancji powstających podczas spalania paliw. Kluczowymi komponentami tych systemów są:
- Katalizatory: Przekształcają szkodliwe gazy, takie jak tlenki azotu (NOx), w nieszkodliwe substancje, takie jak azot (N2) i para wodna (H2O).
- Filtry cząstek stałych suche (DPF) oraz mokre (FAP) : Usuwają cząstki stałe i sadzę ze spalin.
- Selektywna redukcja katalityczna (SCR): W tym procesie roztwór mocznika (AdBlue) jest wtryskiwany do strumienia spalin, gdzie reaguje z tlenkami azotu, przekształcając je w azot i wodę. System SCR jest kluczowy dla spełnienia norm emisji Euro 6
Dlaczego system z mocznikiem AdBlue jest tak awaryjny?
Systemy SCR z mocznikiem AdBlue są niezwykle wrażliwe na usterki, co dla nas, jako właścicieli samochodów jest fatalną informacją. Fakt ich zaimplementowania w pojazdach skutkuje notorycznymi awariami, które są niezwykle kosztowne, gdyż w większości przypadków wymagają wymiany niemal całego układu. W dodatku, właściwości chemiczne mocznika AdBlue są takie, że w temperaturze około -10 stopni pojawia się tendencja do krystalizacji i zmiany stanu skupienia cieczy, co zapycha cały układ i powoduje awarie. Ale jest to jedynie oficjalna informacja. W praktyce, problemy z krystalizacją pojawiają się już w temperaturach w okolicy 0 stopni. Dlatego to właśnie zimą najczęściej pojawiają się problemy z AdBlue.
Choć warto zaznaczyć, że pora roku nie jest jedynym problemem. System ten potrafi ulec awarii nawet w nowych samochodach, które dopiero co opuściły salon! Zatem przebieg, rocznik, a nawet dbałość o eksploatację auta nie ma większego znaczenia.
A dlaczego tak się dzieje?
- Przestrzeń wymagana na implementację systemu, czyli konieczność umieszczenia dodatkowego zbiornika na mocznik w konstrukcji pojazdu może prowadzić do problemów z miejscem, ponieważ system ten jest montowany jedynie w autach skierowanych na określone rynki.
- Częsta potrzeba uzupełniania płynu, który z reguły musi być w ilości powyżej 60%. W innym przypadku pojawiają się problemy z odczytami, a także z krystalizacją.
- Awaryjność podzespołów, z których słyną katalizatory SCR będące podatnymi na uszkodzenia, co prowadzi do zwiększenia kosztów serwisowania i potencjalnych przestojów pojazdów.
Jak wyłączyć AdBlue w samochodzie?
Usuwanie AdBlue często okazuje się jedynym rozwiązaniem. Było tak szczególnie w czasach braku dostępności części kiedy brakowało części zastępczych, co wprawdzie pojawia się nawet do dziś. Klienci często dostają podobne rekomendacje od pracowników ASO, którzy dobrze wiedzą, że mimo wymiany całego nawet układu, system znów ulegnie awarii. Znamy z autopsji przypadki kiedy to usterka z AdBlue pojawiła się natychmiast po opuszczeniu serwisu, a gwarancja nie została uznana przez fakt „niewłaściwego użytkowania auta”. Znany nam rekordzista z Mercedesa S W222 wydał na usługę wymiany całego systemu w 2021 roku 14 988 pln netto i po 30 przejechanych kilometrach od naprawy problem pojawił się ponownie. Reklamacja nie została uznana.
Na czym polega wyłączanie AdBlue?
Wyłączenie AdBlue polega na systemowych wyprogramowaniu ze sterownika silnika określonych sekcji odpowiadających za:
- pompę adblue
- czujniki NOX
- obieg mocznika w systemie
Jak tego dokonać?
Takiej modyfikacji nie wykonasz samodzielnie. Nawet posiadając odpowiedni sprzęt jak na przykład profesjonalny komputer AutoTuner wart 25 000 pln, konieczne będzie zgranie mapy ze sterownika silnika poprzez złączę OBD lub w określonych przypadkach konieczne okazuje się również wyciągnięcie sterownika silnika. Ponadto konieczna jest ingerencja w sterownik silnika (ECU) oraz utworzenie nowej, odpowiednio zmodyfikowanej mapy oprogramowania, którą należy wgrać ponownie w sterownik po wykonaniu odpowiedniego zakresu prac.
Nierzadko wymagane jest również wypięcie modułu sterowania AdBlue, aby całkowicie pozbyć się problemów oraz potencjalnych komunikatów z błędami typu „check engine”. Podsumowując, wyłączenie AdBlue w większości przypadków wymaga modyfikacji oprogramowania sterownika silnika, a także wypięcia modułu sterowania AdBlue zlokalizowanego w rozmaitych miejscach w zależności od pojazdu np. pod autem, w bagażniku, pod maską czy nawet wewnątrz kabiny.
Podsumowując, wyłączanie AdBlue polega na zaawansowanych modyfikacjach, których na pewno nie wykonasz w pojedynkę. Niezbędne są do tego odpowiednie narzędzia, a przede wszystkim wiedza z zakresu modyfikacji sterowników.
Jeśli już wiesz na czym polega wyłączanie AdBlue, to problem ten możesz rozwiązać w naszej firmie! Zapraszamy do BMG Tuning!
Ul. Krakowska 30
50-425 Wrocław
✅ +48 790 454 283
E-mail: info@bmgtuning.pl