Mapowanie silnika – poznaj zalety i przeciwwskazania do chip tuningu!

Mapowanie silnika to nic innego jak modyfikacja seryjnego oprogramowania sterownika silnika określana jako popularny chiptuning. Efektem tego jest większa moc auta i w większości przypadków również mniejsze spalanie! Czy jest to bezpieczne? Tak, pod warunkiem, że robią to specjaliści! Dowiedz się w jakich okolicznościach warto zastanowić się nad modyfikacją swojego auta i jakie są tego korzyści. O ryzyku i podstawach bezpieczeństwa również skrupulatnie napiszemy. Zapraszamy do lektury!

chiptuning audi sq8 435hp

W jakich silnikach warto wykonać chip tuning? A w jakich mija się to z celem?

Zacznijmy od tego w jakich samochodach i jednostkach silnikowych, mapowanie silnika mija się z celem. Są to przede wszystkim wolnossące jednostki. Zarówno o mniejszych jak i większych pojemnościach. W przypadku tego rodzaju silników strojenie auta bez modyfikacji mechanicznych jest po prostu finansowo nieopłacalne. A i przyrosty wynikające  z takiej modyfikacji są po prostu wręcz niewidoczne. Modyfikacja silnika bez turbiny czy kompresora wymaga kosztownych i zaawansowanych modyfikacji mechanicznych, choć i wówczas efekty mogą być bardzo mizerne w świetle poniesionych nakładów finansowych. Co nie znaczy, że wykluczamy w 100% tego typu jednostki.

Jednak jak w każdej regule są wyjątki. Głównie dotyczy to modeli o elektronicznie ograniczonej mocy wynikającej jedynie z rodzaju oferty producenta lub w przypadku silników V6/V8/V10/V12. Dla przykładu wolnossący Mercedes C63 AMG w klasycznej wersji silnikowej bez turbo. Seryjne 457 HP bez modyfikacji mechanicznych możemy zwiększyć o blisko 40 HP i 60 NM bazując wyłącznie na samym sterowniku!

Żeby to lepiej zobrazować będziemy podawać namacalne przykłady, które naszym zdaniem w dość wybitny sposób wykażą brak sensu (dla zwykłego śmiertelnika) podejmowania się takiej realizacji. A więc dla porównania: przyrost wynikający z mapowania silnika w modelu VW Golf VII generacji z silnikiem diesla 1.6 TDI i o mocy 105 koni mechanicznych zapewnia przyrosty w okolicy 30/35 koni mechanicznych oraz 50/60 niutonometrów.

Dla porównania jako przykład podamy niemałą, bo aż 3.5 litrową jednostkę benzynową VQ35DE z modelu kultowego już, sportowego Nissana 350Z. Strojenie sterownika silnika analogicznie bez modyfikacji mechanicznych, w tym przypadku zapewni przyrost w okolicy maksymalnie 10 koni mechanicznych i 15 niutonometrów. Biorąc pod uwagę pojemność silników i seryjną moc obu aut  – Golfa 105 koni mechanicznych i 250 niutonometrów oraz Nissana 286 koni mechanicznych i 374 niutonometry – i porównując uzyskane wyniki, okaże się, że:

  • Mapowanie silnika Golfa z jednostką diesla o skromnej pojemności i wyjściowej mocy zapewniło przyrost mocy na średnim poziomie 30%!
  • Nissan z dużą jednostką benzynową w układzie V6, tą samą metodą modyfikacji zyskał zaledwie 3,5% mocy!

Mało tego, dodamy, że w przypadku popularnej „Zetki” uzyskanie przyrostów na poziomie zwykłego Golfa z serduchem diesla wiążę się z kompleksową modyfikacją co najmniej układu wydechowego i dolotowego za szacunkową równowartość 15 000 zł! Jest to więc 10x większa suma pieniędzy na rzecz uzyskania zbliżonych przyrostów! Puenta jest jednoznaczna. Biorąc pod uwagę relację poniesionych kosztów do uzyskanych rezultatów, warto zdecydować się na chiptuning w autach z silnikami diesla oraz doładowanymi silnikami benzynowymi. W przypadku jednostek benzynowych z kompresorem lub bez, mapowanie silnika bez bardzo kosztownych modyfikacji mechanicznych wiąże się z marnymi efektami lub jest po prostu bardzo drogie.

Mapowanie silnika w benzynowych jednostkach wolnossących w przeciwieństwie do uturbionych benzyn czy jednostek z kompresorem oraz silników diesla jest bez sensu lub dla fanatyków – po prostu bardzo kosztowne! A największe efekty uzyskuje się w zdławionych fabrycznie jednostkach tworzących konkretne gamy modeli. Zarówno w jednostkach wysokoprężnych jak i benzynowych.

 

Zalety i korzyści chip tuningu

Korzyści wynikające z chip tuningu, który zaznaczmy, został wykonany właściwie i w oparciu o kompleksową diagnostykę auta podpartą napisaniem indywidualnej mapy są naprawdę ogromne:

  • większa moc auta
  • większa elastyczność auta
  • mniejsze spalanie
  • zdecydowana poprawa komfortu prowadzenia na każdym biegu
  • zwiększenie czułości reakcji na pedał gazu
  • w przypadku strojenia skrzyni biegów, wyzbycie się opóźnień w pracy skrzyni biegów i reakcji, ale o mapowaniu skrzyni zostawiamy też kilka dodatkowych informacji kilka akapitów dalej

 

Czy mapowanie silnika jest bezpieczne?

I tak. I nie. Rozwijając wątek, modyfikacja sterownika silnika wiąże się ze zmianą wielu parametrów auta, a o finalnym bezpieczeństwie modyfikacji lub jego braku decyduje kilka kluczowych czynników. Bez chwili zawahania wyrecytujemy, że należą do nich:

  • profesjonalizm, doświadczenie i wiedza osoby poddającej auto modyfikacji
  • konieczność wykonania kompleksowej diagnostyki auta włącznie z logami rzeczywistych i zadanych przez sterownik parametrów przed i po modyfikacji
  • analiza stanu technicznego auta oraz pomiary mocy na hamowni
  • mapowanie silnika polegające na indywidualnej modyfikacji przypisanej do konkretnego auta w oparciu o uzyskiwane wartości i stan techniczny
  • unikanie wgrywania „gotowych map”, czyli popularnych „gotowców” o bliżej nieokreślonej przeszłości jak i jakości

tuning bmw m950i

 

A kiedy należy unikać podniesienia mocy w samochodzie?

Bez wątpienia do takich sytuacji zaliczamy:

  • problemy z turbiną (przeładowanie / niedoładowanie)
  • problemy ze sterowaniem turbiny
  • problemy z kompresją silnika
  • problemy z układem zapłonowym (cewki / świece)
  • problemy z wtryskiwaczami
  • problemy z ciśnieniem paliwa
  • problemy z filtrem cząstek stałych
  • problemy z zaworem recyrkulacji spalin
  • problemy z klapami wirowymi
  • niepewny ogólny stan techniczny auta

Do powyższych punktów zaliczymy również wszelkiej maści „gotowe mapy” niewiadomego pochodzenia i wątpliwej jakości, choć nie zaprzeczymy, że mogą zdarzyć się sytuacje, w których takie działanie przyniesie relatywnie pożądany skutek, a jednocześnie nie wpłynie negatywnie na samochód.

 

Czy każde auto z silnikiem diesla lub uturbioną benzyną nadaje się do mapowania?

Zdecydowanie, nie! Są na rynku modele, których nie powinno „się ruszać”. Wynika to z delikatności i wrażliwości silników na wszelkie, najmniejsze nawet modyfikacje, a także ich tendencję do wszelkiej maści uszkodzeń po chociażby drobnej zmianie seryjnych parametrów. Wiedząc o tym warto udać się z pomysłem mapowania silnika do profesjonalnego centrum tuningu, a nie – z całym szacunkiem – do znajomego mechanika, który przy okazji może „wgrać jakąś mapę”.

Jeśli czytasz ten artykuł, to podpowiemy Ci, że z grubsza do tej „czarnej listy” należą głównie bardzo małe lub mocno „wyżyłowane”, uturbione jednostki benzynowe, ale jest to tylko reguła, od której rzecz jasna są wyjątki. Pisząc bardzo precyzyjnie, podamy ledwie promil modeli z takowej listy, ale bezapelacyjnie należą do nich jednostki montowane w modelach Forda, EcoBoost 1.2L czy 1.5L, chimeryczne, doładowane jednostki benzynowe z modeli Peugeota czy Opla. A po drugiej stronie, przykłady silników wysokoprężnych montowanych w Mercedesie. Na przykład w modelach E i S-klasy, a konkretnie silniki z oznaczeniem 350D o seryjnej mocy 258 koni mechanicznych, które po nawet drobnej modyfikacji mają tendencje do „rychłej śmierci”.

Reasumując:

  • nie każdy silnik diesla nadaje się do modyfikacji
  • nie każda doładowana jednostka benzynowa nadaje się do modyfikacji
  • z reguły nie warto modyfikować małych i „wyżyłowanych” jednostek benzynowych, ale jak w każdej regule są wyjątki
  • decydując się na modyfikację lepiej jest powierzyć swoje auto w wyspecjalizowane ręce profesjonalistów

A jak wygląda mapowanie sterownika skrzyni biegów TCU? Czy warto?

Mapowanie sterownika skrzyni biegów podobnie jak i sterowników silnika również ma sens, aczkolwiek tutaj panuje podobna zasada – nie wszystkie skrzynie jest sens modyfikować. Uogólniając, modyfikacja map i ich przeprogramowanie ma sens głównie w przypadku dwóch koncernów, bo osiągane rezultaty są tam najbardziej odczuwalne i uzasadnione. Jakich?

  • BMW / Toyota Supra
  • VAG (Audi, VW, Skoda)

W których nie polecamy?

  • PSA (Citroen, Peugeot, Opel, Fiat, Chrysler i inne)

W tych markach po prostu efekty są nieodczuwalne, czasem wręcz taka modyfikacja może pogorszyć doświadczenia z jazdy i pracę samej skrzyni. Ot, taka charakterystyka. W przypadku natomiast takich producentów jak BMW czy Audi, modyfikacja skrzyni biegów zapewnia rewelacyjne rezultaty. Jako przykład możemy podać softy xHP w skrzyniach BMW. Lista dostępnych modyfikacji znajduje się tutaj. Podobne możliwości zapewnia adaptacja i strojenie w modelach Audi i skrzyniach DSG.

 

Przykładowe realizacje z mapowania silnika w naszej firmie

BMW M5 Competition 4.4 BiTurbo 645 HP

chiptuning bmw m5 f90 competition

chip tuning bmw m5 f90

chiptuning m5 f90 stage 2

 

Porsche 911 997 Turbo

Chip tuning Porsche 997 Turbo

Chip tuning Porsche 997 Turbo

tuning Porsche 997 Turbo

 

Porsche Macan 2.0 Turbo

chiptuning porsche macan

chiptuning

chip tuning

 

Audi Q7 45 TDI

chip tuning audi 17 45 tdi

chiptuning audi q7 45tdi

chiptuning audi q7 45tdi

 

Chcesz zobaczyć więcej przykładów? Kliknij tu i przejrzyj nasze realizacje. A jeśli chcesz poddać swoje auto modyfikacji lub o nią zapytać, odezwij się do nas. Jesteśmy profesjonalną firmą tuningową z Wrocławia i zapraszamy Cię w nasze skromne progi.

 

BMG Tuning

Ul. Krakowska 30, Wrocław

Telefon: 790 454 283

E-mail: info@bmgtuning.pl

5/5 - (1 vote)