Przy jakiej temperaturze włącza się AdBlue – to pytanie zadaje sobie wielu kierowców, zwłaszcza gdy na desce rozdzielczej nagle pojawia się kontrolka AdBlue. Ten niepozorny, ale istotny wskaźnik może wywołać sporo zamieszania, szczególnie u osób, które nie są zaznajomione z działaniem systemu SCR (Selective Catalytic Reduction). AdBlue to specjalny płyn, który aktywuje się dopiero przy odpowiednio wysokiej temperaturze spalin – najczęściej powyżej 200°C – umożliwiając redukcję szkodliwych tlenków azotu. Bez niego cały system oczyszczania spalin przestaje spełniać swoją funkcję, co może skutkować nie tylko problemami technicznymi, ale i niemożnością uruchomienia silnika. W tym artykule wyjaśniamy, kiedy zapala się kontrolka AdBlue, co się stanie, gdy zabraknie płynu, i jak poradzić sobie w awaryjnych sytuacjach. Sprawdź, jak uniknąć kosztownych usterek i stresu w trasie.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Kiedy zapala się kontrolka AdBlue i co to oznacza?
  • Co się stanie, gdy zabraknie AdBlue podczas jazdy?
  • Dlaczego świeci się kontrolka AdBlue mimo że zbiornik jest pełny?
  • Jak postępować, gdy zapala się kontrolka AdBlue?
  • Podsumowanie: przy jakiej temperaturze włącza się AdBlue i jak uniknąć problemów?

Kiedy zapala się kontrolka AdBlue i co to oznacza?

Kiedy zapala się kontrolka AdBlue? Uruchamia się ona w momencie, gdy ilość płynu w zbiorniku spada do określonego poziomu ostrzegawczego. W większości pojazdów pierwsza informacja pojawia się na około 2 400 km przed całkowitym zużyciem płynu. Wtedy system przypomina o konieczności uzupełnienia AdBlue – pojawia się komunikat wizualny, a czasem także dźwiękowy. Gdy poziom spadnie poniżej poziomu pozwalającego na pokonanie ok. 600 km, może pojawić się również kontrolka „service”. Jeśli nadal będziesz ignorować komunikaty, komputer pokładowy zablokuje możliwość uruchomienia silnika po jego wyłączeniu. Dlatego tak ważne jest, aby wiedzieć, kiedy uzupełniać AdBlue i nie dopuszczać do całkowitego opróżnienia zbiornika.

Co się stanie, gdy zabraknie AdBlue podczas jazdy?

Wielu kierowców zastanawia się: co się stanie, jak się jedzie bez AdBlue, albo czy można jechać, jak zabraknie AdBlue. Odpowiedź jest prosta – nie. Samochód co prawda nie zatrzyma się od razu, ale po wyłączeniu silnika nie będzie można go ponownie uruchomić. System SCR jest bezpośrednio połączony z układem sterowania silnikiem i wymusza uzupełnienie płynu, zanim pojazd będzie mógł być dalej użytkowany. A co się stanie, jeśli podczas jazdy skończy Ci się AdBlue? Otrzymasz ostrzeżenie i komunikat o konieczności uzupełnienia. Nadal będziesz mógł kontynuować jazdę do momentu wyłączenia silnika – ale tylko raz. Dalsza jazda będzie możliwa dopiero po dolaniu odpowiedniej ilości AdBlue.

Dlaczego świeci się kontrolka AdBlue mimo że zbiornik jest pełny?

To jedno z częstszych pytań: dlaczego świeci się kontrolka AdBlue mimo że zbiornik jest pełny? Powodów może być kilka:

  • awaria czujnika poziomu AdBlue;
  • zanieczyszczenie lub krystalizacja płynu w układzie;
  • nieprawidłowe dolanie (np. rozlanie płynu lub użycie nieoryginalnego AdBlue);
  • uszkodzenie pompy AdBlue lub przewodów.

W takich przypadkach sama obecność płynu w zbiorniku nie wystarczy – układ wykrywa błąd i blokuje możliwość dalszej jazdy lub wyświetla komunikaty ostrzegawcze. Jeśli mimo dolania AdBlue nadal widzisz komunikat o uzupełnieniu AdBlue, warto udać się do warsztatu na diagnostykę.

Jak postępować, gdy zapala się kontrolka AdBlue?

Zapalona kontrolka AdBlue to sygnał, że należy jak najszybciej uzupełnić płyn. Nie ignoruj go – nawet jeśli samochód jeszcze działa. Oto co powinieneś zrobić:

  1. Sprawdź, ile AdBlue znajduje się w zbiorniku.
  2. Uzupełnij płyn zgodnie z zaleceniami producenta.
  3. Uruchom ponownie pojazd i sprawdź, czy komunikat zniknął.
  4. Jeśli nie – możliwe, że system wymaga adaptacji lub wystąpiła usterka.

Czy można jeździć z uszkodzonym AdBlue? Nie jest to zalecane – nie tylko ze względu na ryzyko zablokowania pojazdu, ale także z uwagi na przepisy dotyczące emisji spalin. Jazda z niesprawnym systemem SCR może skutkować mandatem podczas kontroli drogowej lub negatywnym wynikiem przeglądu technicznego.

Kiedy uzupełniać AdBlue? Dowiedz się z BMG Tuning i skorzystaj z naszej pomocy!

BMG Tuning to miejsce, w którym możesz rozwiązać wszelkie problemy związane z systemem AdBlue. Jeśli masz dość ciągłych komunikatów, usterek czujników lub zablokowanego pojazdu – a komunikat o uzupełnieniu AdBlue nie znika mimo uzupełnionego zbiornika – zespół specjalistów oferuje konkretne i skuteczne rozwiązania! Ponadto, BMG Tuning wykonuje tuning samochodów oraz usuwanie AdBlue. Zapewniamy poprawę osiągów, optymalizację pracy silnika oraz eliminację problematycznego układu SCR. Decyzja o usunięcie AdBlue jest najczęściej podejmowana po zakończeniu okresu gwarancyjnego, kiedy koszty serwisu stają się nieopłacalne, a pojazd wykorzystywany jest do celów prywatnych lub poza strefami objętymi rygorystycznymi normami emisji spalin.

Podsumowanie: przy jakiej temperaturze włącza się AdBlue i jak uniknąć problemów?

System AdBlue zaczyna działać zazwyczaj po rozgrzaniu układu wydechowego, a więc przy temperaturze spalin przekraczającej ok. 200°C. Nie chodzi więc o temperaturę otoczenia, lecz o warunki pracy silnika. Komunikat o uzupełnieniu AdBlue, kontrolki czy nawet zablokowanie silnika to efekty zaniedbań, którym łatwo zapobiec. Regularne dolewanie płynu, stosowanie oryginalnych produktów i szybka reakcja na komunikaty pozwolą uniknąć kosztownych usterek. A jeśli problem już się pojawił – BMG Tuning zna skuteczne rozwiązanie! Po więcej informacji – zapraszamy do kontaktu!

Rate this post