Czy chip tuning jest bezpieczny dla silnika?
Czy chip tuning jest bezpieczny dla silnika i Twojego auta? Czy są jakieś negatywne skutki modyfikacji oprogramowania w sterowniku? I finalnie, czy chiptuning przyniesie jednakowe korzyści i przyrosty w każdym aucie? Na zadane pytania odpowiemy w dzisiejszym artykule.
Negatywne opinie o chiptuningu – skąd się biorą?
Negatywne opinie o skutkach chiptuningu nie wzięły się znikąd i niestety mamy tego świadomość. Brak odpowiednich narzędzi, brak hamowni, gotowce (programy z nową mapą) czy finalnie brak wiedzy uszkodziły niejeden silnik, turbinę czy skrzynię biegów. Tak więc faktycznie, tuning samochodu w nieodpowiednim miejscu może być ryzykowny.
Jakie są więc najczęstsze przyczyny usterek aut po modyfikacji?
? brak diagnostyki auta przed wgraniem nowej mapy
? brak hamowni weryfikującej moc i kondycję silnika
? gotowe pliki zaczerpnięte z Internetu
? nieodpowiedni sprzęt
? brak wiedzy i doświadczenia
? przekroczenie limiterów, norm bezpieczeństwa i zdrowego rozsądku
Jak wspomnieliśmy, wiele firm tuningowych nie dość, że nie posiada własnej hamowni, to w dodatku kompletnie pomija konieczność diagnostyki przed rozpoczęciem modyfikacji. Diagnostyka komputerowa rozszerzona o pomiary na hamowni pozwala zweryfikować stan pojazdu i jego kluczowych elementów. To właśnie na tym etapie istnieje możliwość zdiagnozowania usterek związanych z silnikiem, skrzynią biegów, turbiną, wtryskami, świecami, ekologią (klapy wirowe, EGR, DPF, FAP, GPF, ADBLUE), a nawet samym układem wydechowym.
Wszystkie wymienione czynniki mogą być przeciwwskazaniem do modyfikacji już po etapie diagnostyki. Skoro wiadomo już co psuje reputację chiptuningu, to teraz opiszmy ją w pozytywnym świetle.
Zalety i cechy profesjonalnego chiptuningu
Czym cechuje się profesjonalne centrum tuningu? Zweryfikować można to nie tylko po opiniach, ale przede wszystkim podejściu do tematu. Po pierwsze, deklarowane przyrosty.
Są silniki, które po wgraniu nowej mapy zagwarantują zaledwie kilkanaście koni mechanicznych i drugie tyle niutonometrów, ale są takie również takie, w których bezpieczne przyrosty to okolice ponad 50%! W tym przypadku mowa o zdławionych fabrycznie jednostkach, stanowiących mnogość oferty koncernu samochodowego, zapakowanych w ten sam silnik. A jedyna różnica to cena zakupu auta w salonie.
Po drugie, indywidualne mapy. Jeśli usłyszysz, że chiptuning zajmie firmie kilkanaście lub kilkadziesiąt minut, to omijaj to miejsce szerokim łukiem. Będzie to jednoznaczne z wgraniem „gotowca”, czyli ogólnie dostępnego, zmodyfikowanego pliku do pobrania z różnych źródeł Internetu. Jest to nie dość, że nieefektywne, to jeszcze niebezpieczne rozwiązanie.
Po trzecie, hamownia. Tylko ona zapewni możliwość zweryfikowania mocy pojazdu zarówno przed jak i po modyfikacji. Nie tylko odczucia z jazdy, ale i same wykresy pokażą czarno na białym wyniki specjalistów odpowiadających za pracę nad większą mocą Twojego auta. I nie chodzi o same konie mechaniczne, ale również o „jakość krzywych wykresu„.
Po czwarte, sprzęt i wiedza techniczna. Jeżeli usłyszysz, że wgranie nowej mapy wiąże się z otwieraniem sterownika i „operacją na żywo” niech załączy się pomarańczowe światło i syrena alarmu. Albo masz naprawdę wyjątkowy i rzadki sterownik, którego modyfikacja wymaga wyciągnięcia z auta. Następnym krokiem jest konieczność rozszczepienia jego budowy, a wszystko po to, by rozpocząć ryzykowną operację. Albo, tak po prostu, firma nie posiada odpowiedniego sprzętu, pozwalającego na wgranie nowej mapy „po kablu” przez OBD pojazdu.
Cechy weryfikujące solidne centrum chiptuningu.
? pozytywne opinie
? własna hamownia obciążeniowa
? diagnostyka pojazdu wchodząca w skład chiptuningu
? indywidualne mapy pisane dla każdego auta osobno
? profesjonalny sprzęt umożliwiający wgranie mapy „po kablu”
Czy wszystkie silniki nadają się do (chip)tuningu?
I tak. I nie. Albo inaczej. Z perspektywy relacji wydanych pieniędzy do uzyskanych, bezpiecznych przyrostów najlepsze są silniki wyposażone w turbosprężarkę. Lub turbosprężarki. Zarówno jednostki benzynowe jak i diesle. Tutaj można spodziewać się naprawdę solidnych, czasem wręcz zaskakujących rezultatów. A przyrosty mocy w okolicy 70 HP i 130 NM to standardy i to mieszczące się we wszelkich normach bezpieczeństwa. Nie wpływające na nadmierną eksploatację auta.
Co innego silniki wolnossące. Tutaj wyniki często są mizerne, a przyrost mocy kompletnie nie adekwatny do uzyskanego efektu. Tym oto sposobem możemy potwierdzić, że koszty modyfikacji silników wolnossących idą w tysiące złotych, a nawet dziesiątki tysięcy, gdzie w autach z turbiną czasem wystarczy zaledwie 1000 zł netto na uzyskanie fajnych rezultatów.
Chiptuning, czy warto? Zalety modyfikacji.
✅ większa moc auta
✅ większa elastyczność samochodu
✅ mniejsze spalanie, nawet o kilka litrów (dotyczy samochodów osobowych, ciężarowych i maszyn budowlanych)
✅ „ładniejszy wykres” po strojeniu przekładający się na wrażenia z jazdy i reakcję samochodu
Gdzie najlepiej wykonać chip tuning?
No cóż. Nie wypada pisać o sobie, ale jeżeli możesz przyjechać do Wrocławia, to rozważ wizytę w naszym centrum tuningu. Lata doświadczenia, pełen profesjonalizm, sympatyczna i życzliwa ekipa, a do tego dobra kawa w biurze. Latem zaś, nawet piwo. Rzecz jasna, bezalkoholowe 🙂
Zapraszamy.