Czy chiptuning jest bezpieczny?
Czy chiptuning jest bezpieczny? Dziś postanowiliśmy odpowiedzieć na pytanie. Skąd wzięły się negatywne opinie o podnoszeniu mocy poprzez ingerencję w oprogramowanie sterownika? To fakty czy mity? Postarajmy się spojrzeć na zagadanie chiptuningu z perspektywy centrum tuningu.
Etyka pracy i jakość oferowanych usług
Punkt pierwszy. Etyka pracy,
Nie boimy się stwierdzenia, że faktycznie negatywne opinie i obawy o poddanie auta tuningowi nie wzięły się znikąd. Jesteśmy w tym świecie od wewnątrz i widzimy jak działają pewne schematy. Nie Klient. Nie jego dobro, a czasem jedynie zarobek dla firmy odgrywa kluczową rolę. Idąc tym tokiem myślenia dochodzimy do punktu, w którym faktycznie możemy zetknąć się z negatywnymi aspektami modyfikacji sterownika. Jeśli zamierzasz powierzyć swoje auto firmie o wątpliwej opinii, braku odpowiedniego zaplecza, lepiej zastanów się nad tym raz jeszcze.
Przyczyny problemów auta po chiptuningu:
- brak diagnostyki auta przed rozpoczęciem prac nad przyrostem mocy
- brak własnej hamowni pozwalającej na dodatkową diagnostykę i analizę stanu samochodu
- brak odpowiedniego sprzętu
- brak wiedzy i doświadczenia w pracy nad konkretnym sterownikiem
- korzystanie z gotowych map wątpliwego pochodzenia dostępnych do pobrania w Internecie
- bagatelizowanie bieżących usterek mogących dodatkowo obciążyć auto po modyfikacji
- chciwość firmy i nierzetelne podejście wobec Klienta
Wedle naszych Klientów decydujących się na usługi u nas, a także tych telefonujących z wieloma zapytaniami i nierzadko „po przejściach” w innych firmach wyróżniliśmy kluczowe czynniki mogące wpłynąć na negatywny wizerunek usługi szeroko pojętego tuningu. Jesteśmy świadomi, że negatywne opinie na tej płaszczyźnie nie wzięły się znikąd, jednak uważamy, że na stereotypy powinno patrzeć się z nieco szerszej perspektywy.
Chiptuning szkodzi autu? Absolutnie nie, jeśli jest poprawnie wykonany!
Chiptuning sam w sobie jest nieszkodliwy i nie wpływa negatywnie na silnik, żywotność auta i kluczowych podzespołów. Ale by tak było, musi być spełniony pewien kluczowy warunek. Modyfikacja musi zostać wykonana w sposób profesjonalny, rzetelny i w granicach norm bezpieczeństwa. A te są bardzo różne i wynikają z jednostki silnikowej zastosowanej w konkretnym samochodzie.
I tak dla przykładu w Audi A5 3.0 TFSI 272 HP bezpieczny przyrost to poziom aż 100 HP i 70 NM – link do naszej realizacji tutaj. A w Audi A4 40 TDI 190 HP to „ledwie” 35 HP i 70 NM. Link do realizacji tutaj. Jest to najlepszy dowód na to, że chiptuning jest kwestią niezwykle indywidualną i uzależnioną od konkretnego przypadku. Nie można generalizować i traktować aut jednakowo.
Tak więc w jednym aucie możemy uzyskać dodatkowy przyrost na poziomie 100 HP i 130 NM, a w drugim maksymalnie (i zaledwie) 20% takich przyrostów. Pod warunkiem, że ma być „bezpiecznie”. I tu właśnie rozchodzi się o etykę pracy, a nie spełnianie niemożliwych marzeń właścicieli aut wykorzystując ich niewiedzę.
- „Chcę 50 koni więcej”
- „Ok, damy radę”
A za kilka miesięcy sprzęgło do wymiany, półosie lub cały nawet silnik. Tak właśnie bywa… Ale wcale nie musi!
Pozytywne aspekty chiptuningu
Chiptuning może zdziałać wiele dobrego. I nie chodzi jedynie o właściwości jezdne i towarzyszące temu doznania za kierownicą, ale również o ekonomię! W niektórych jednostkach silnikowych po wykonaniu modyfikacji liczymy na spadek poziomu paliwa nawet o 1,5 litra na 100 km! W perspektywie kilku lat użytkowania samochodu rozmawiamy o realnych i pokaźnych korzyściach finansowych.
Najważniejsze atuty dobrze wykonanej modyfikacji
Do najważniejszych korzyści wynikających z profesjonalnie wykonanej modyfikacji zaliczamy:
✅ zwiększenie elastyczności silnika
✅ poprawę charakterystyki krzywych wykresu
✅ przyrost koni mechanicznych
✅ przyrost niutonometrów
✅ poprawę przyspieszenia pojazdu
✅ mniejsze spalanie
Warto jednak pamiętać o negatywnych skutkach modyfikacji, ale ręczymy, że te wystąpią jedynie w wyjątkowych okolicznościach. Wtedy, kiedy mamy do czynienia z firmami nie szanującymi swoich Klientów, nie posiadających odpowiedniego zaplecza oraz bagatelizujących normy bezpieczeństwa w połączeniu z etyką pracy.
⛔ możliwość uszkodzenia skrzyni biegów (szczególnie automaty i półautomaty)
⛔ możliwość uszkodzenia silnika
⛔ możliwość uszkodzenia filtra DPF / FAP / GPF
⛔ możliwość uszkodzenia sterownika
⛔ z uwagi na nadmierne przyrosty zmniejszenie żywotności większości elementów mechanicznych w zawieszeniu i napędzie
Tak więc ryzyko istnieje, owszem. Ale można zniwelować je decydując się na modyfikację w profesjonalnym centrum tuningu. Posiadającym wykwalifikowaną ekipę, odpowiednie zaplecze, hamownię i sprzęt do tuningu. A przy tym, odrobinę chociaż życzliwości i empatii do Klienta. A u nas znajdziesz to wszystko i to w nadmiernych ilościach ?
Nie wierzysz? Sprawdź nasze realizacje!